KLASA: UP/I-351-02/24-01/1
URBROJ: 2109-09-5/01-25-11
Čakovec, 21. siječnja 2025.
Međimurska županija, Upravni odjel za prostorno uređenje, gradnju i zaštitu okoliša (OIB: 09161580297), na temelju članka 84. stavka 1. Zakona o zaštiti okoliša („Narodne novine“, brojevi 80/13, 153/13, 78/15, 12/18 i 118/18), te članka 27. stavka 1. Zakona o zaštiti prirode („Narodne novine“ broj 80/13, 15/18, 14/19 i 127/19) i odredbe članka 6. stavka 2. Uredbe o procjeni utjecaja zahvata na okoliš („Narodne novine“, broj 61/14 i 3/17), na zahtjev nositelja zahvata Grad Mursko Središće, Trg braće Radića 4, 40 315 Mursko Središće, OIB: 10835908515, nakon provedenog postupka ocjene o potrebi procjene utjecaja zahvata na okoliš, donosi
R J E Š E NJ E
I. Za namjeravani zahvat, rekonstrukcija nasipa i obaloutvrde te izgradnja propusta sa zapornicama na Gornjem potoku u Murskom Središću, Grad Mursko Središće, Međimurska županija, nije potrebno provesti postupak procjene utjecaja na okoliš.
II. Za namjeravani zahvat, rekonstrukcija nasipa i obaloutvrde te izgradnja propusta sa zapornicama na Gornjem potoku u Murskom Središću, Grad Mursko Središće, Međimurska županija, nije potrebno provesti glavnu ocjenu prihvatljivosti za ekološku mrežu.
III. Ovo rješenje prestaje važiti ako nositelj zahvata, Grad Mursko Središće, Trg braće Radića 4, 40 315 Mursko Središće, OIB: 10835908515, u roku od dvije godine od dana izvršnosti rješenja ne podnese zahtjev za izdavanje lokacijske dozvole, odnosno drugog akta sukladno posebnom propisu.
IV. Važenje ovog rješenja, na zahtjev nositelja zahvata, Grad Mursko Središće, Trg braće Radića 4, 40 315 Mursko Središće, OIB: 10835908515, može se jednom produžiti na još dvije godine uz uvjet da se nisu promijenili uvjeti utvrđeni u skladu sa zakonom i drugi uvjeti u skladu s kojima je izdano rješenje.
V. Ovo rješenje objavljuje se na Internetskim stranicama Međimurske županije.
O b r a z l o ž e nj e
Nositelj zahvata, Grad Mursko Središće, Trg braće Radića 4, 40 315 Mursko Središće, OIB: 10835908515, sukladno odredbama članka 82. Zakona o zaštiti okoliša i članka 25. stavka 1. Uredbe o procjeni utjecaja zahvata na okoliš (u daljnjem tekstu: Uredba), 27. studenog 2024. godine podnio je Upravnom odjelu za prostorno uređenje, gradnju i zaštitu okoliša Međimurske županije (u daljnjem tekstu: Upravni odjel) zahtjev za provedbu postupka ocjene o potrebi procjene utjecaja na okoliš za zahvat rekonstrukcija nasipa i obaloutvrde te izgradnja propusta sa zapornicama na Gornjem potoku u Murskom Središću, Grad Mursko Središće, Međimurska županija. Uz zahtjev je priložen Elaborat zaštite okoliša, koji je izradio ovlaštenik EcoMission d.o.o. Varaždin u studenom 2024. godine.
Pravni temelj za vođenje postupka ocjene o potrebi procjene utjecaja zahvata na okoliš su odredbe članka 80. stavka 1. Zakona o zaštiti okoliša i odredbe članka 24., 25., 26. i 27. Uredbe. Naime, za zahvate navedene u točki 2.2. Kanali, nasipi i druge građevine za obranu od poplave i erozije obale, Priloga III. Uredbe o procjeni utjecaja na okoliš, ocjenu o potrebi procjene utjecaja zahvata na okoliš provodi nadležno upravno tijelo u županiji. Izmjena zahvata s Priloga III. koja bi mogla imati značajan negativni utjecaj na okoliš, pri čemu značajan negativni utjecaj na okoliš na upit nositelja zahvata procjenjuje nadležno upravno tijelo u županiji mišljenjem, odnosno u postupku ocjene o potrebi procjene utjecaja na okoliš.
O zahtjevu nositelja zahvata za pokretanjem postupka ocjene o potrebi procjene utjecaja na okoliš sukladno članku 7. stavku 2. točki 1. Uredbe o informiranju javnosti i zainteresirane javnosti u pitanjima zaštite okoliša („Narodne novine“ broj 64/08), na Internetskoj stranici Međimurske županije objavljena je dana 09. prosinca 2024. godine Informacija o zahtjevu za ocjenu o potrebi procjene utjecaja na okoliš za zahvat: Rekonstrukcija nasipa i obaloutvrde te izgradnja propusta sa zapornicama na Gornjem potoku u Murskom Središću, Grad Mursko Središće, Međimurska županija (KLASA: UP/I-351-02/24-01/1, URBROJ: 2109-09-5/01-24-2 od 09. prosinca 2024. godine). U vezi s informacijom o zahtjevu objavljenoj na Internetskim stranicama Međimurske županije nisu zaprimljene primjedbe.
U dostavljenoj dokumentaciji (Elaboratu zaštite okoliša) navedeno je, u bitnom, sljedeće:
Nositelj zahvata planira izmjenu zahvata izvedbom propusta sa zapornicama umjesto ranije planiranog mosta radi sprječavanja uspornog djelovanja rijeke Mure uzvodno na Gornji potok i plavljenja okolnih objekata i infrastrukture uslijed istoga. Također zbog obrane od poplava planira rekonstrukciju postojećeg lijevog i desnog uspornog nasipa Gornjeg potoka u dužini od oko 200 m i rekonstrukciju postojeće desne obaloutvrde s potpornim zidom u dužini od oko 160 m. Zahvat će se provoditi na dijelu Gornjeg potoka duljine oko 400 m, a površina zahvata iznosit će oko 6.450 m2, odnosno oko 0,65 ha.
Umjesto ranije opisanog mosta koji je bio planiran 2017. godine planirana je izgradnja cijevnog propusta sa zapornicama koji će se nalaziti na k.č.br. 7096/2, 7077/7, 82/7 i 7101/3 sve k.o. Mursko Središće.
Radi se o armirano betonskoj građevini tlocrtnih dimenzija oko 31 x 10,5 m. Građevina će visinski biti do kote 162,62 m n.m. što je iznad kote do sada najvišeg vodostaja rijeke Mure koja je u kolovozu 2023. godine dostigla kotu od 162,32 m n.m. Temeljenje će se provoditi na dvije razine, prva na koti 158,2 m n.m., a druga na 159,2 m n.m.
Propust će ujedno imati i funkciju pješačkog mosta te će biti ograđen odgovarajućom ogradom. Propust će se priključiti na iste prometnica na koje je bilo planirano priključenje mosta 2017. godine, međutim propust neće imati funkciju prometovanja osobnih vozila, već samo pješaka.
Kako bi se minimalno utjecalo na prirodu i okoliš uz osiguranje stabilnosti pokosa odvodnog kanala usvojeno je da se rekonstrukcija uspornih nasipa izvede obostranim pokosima 1:3 i širinom krune od 1 do 3,0 m, ovisno o položaju nasipa u prostoru i blizini drugih sadržaja i infrastrukture. Početne kote krune nasipa vežu se na izvedeni postojeći nasip, a završna kota nasipa bit će 0,5 m iznad razine velike vode.
Rekonstrukcija postojeće obaloutvrde koja se nalazi s desne strane obale će se izvesti od kamenog nabačaja promjera do 30 cm, s fugama zapunjenim cementnim mortom, u kombinaciji s betonskim elementima. Novi kameni nabačaj će se izvoditi na lokacijama gdje se pojavljuje erozija. Ukupna površina kamenog nabačaja iznosit će oko 410 m2. Kameni nabačaj se izvodi samo na pokosima, bez zadiranja u dno, osim u području propusta gdje zbog erozije se isti postavlja i u dnu vodotoka.
Također potporni zidovi biti će izvedeni od kamenog materijala i betona.
Zemljani dijelovi nasipa i dijela obale iznad obaloutvrde će se nakon rekonstrukcije završno urediti sijanjem trave.
Sav materijal koji će se koristiti za izvođenje radova dovozit će se na lokaciju zahvata sukcesivno, prema napretku samih radova i potrebama na gradilištu. Na taj način neće biti potrebno deponiranje materijala.
Radovi su planirani u jesensko-zimskom periodu i trajat će oko 2 mjeseca, a ovisno o vremenskim uvjetima.
Tijekom radova neće biti zadiranja u dno vodotoka, osim na području propusta, i neće biti vađenja ili premještanja sedimenta.
Nakon provedbe radova planirano je postavljanje infrastrukture koja će omogućiti korištenje nasipa u svrhu šetnje i rekreacije (klupe, koševi za smeće i dr.). Broj i vrsta navedene infrastrukture će se odrediti u daljnjoj projektnoj dokumentaciji. Vanjska rasvjeta se na lokaciji zahvata neće postavljati.
Upravni odjel je u postupku ocjene dostavio zahtjev (KLASA: UP/I-351-02/24-01/1, URBROJ: 2109-09-5/01-24-3 od 09. prosinca 2024. godine) za mišljenjem Ministarstvu zaštite okoliša i zelene tranzicije, Zavodu za zaštitu okoliša i prirode i zahtjev (KLASA: UP/I-351-02/24-02/1, URBROJ: 2109-09-5/01-24-4 od 09. prosinca 2024. godine) za mišljenjem Međimurskoj prirodi – Javnoj ustanovi za zaštitu prirode, Hrvatskim vodama d.o.o., VGO za Muru i gornju Dravu, Međimurskim vodama d.o.o., Hrvatskim cestama d.o.o., Županijskoj upravi za ceste Međimurske županije.
Ministarstvo zaštite okoliša i zelene tranzicije, Zavod za zaštitu okoliša i prirode dostavio je mišljenje (KLASA: 352-03/24-02/1447; URBROJ: 517-08-3-2-1-25-2 od 13. siječnja 2025. godine) u kojem navodi da se Prethodnom ocjenom zahvata može se isključiti mogućnost značajnih negativnih utjecaja na cjelovitost i ciljeve očuvanja područja ekološke mreže te smatra da za ovaj zahvat nije potrebno provesti Glavnu ocjenu zahvata.
Međimurska priroda – Javna ustanova za zaštitu prirode dostavila je mišljenje (KLASA: 351-02/24-01/2, URBROJ: 2109-63-01-24-02 od 23. prosinca 2024. godine) u kojem navodi da nije moguće očekivati značajan negativan utjecaj na sastavnice okoliša iz nadležnosti Međimurske prirode – Javne ustanove za zaštitu prirode.
Hrvatske vode d.o.o., VGO za Muru i gornju Dravu dostavile su mišljenje (KLASA: 351-02/24-01/0000519, URBROJ: 374-26-3-24-2 od 20.12.2024. godine) u kojem navode, između ostalog, da s obzirom na činjenicu da je u Elaboratu analizom svih mogućih utjecaja zahvata na vode utvrđeno da se ne očekuje da će uz pridržavanje svih propisanih zaštitnih mjera kojih će se nositelj zahvata biti dužan pridržavati zahvat prouzročiti nepovoljne utjecaje na vode i na ciljeve upravljanja vodama te na činjenicu da će za predmetni zahvat mjere iz nadležnosti Hrvatskih voda biti uvjetovane putem akata koje će nositelj zahvata biti u obvezi ishoditi, mišljenja su da nije potrebna zasebna procjena utjecaja na okoliš.
Hrvatske ceste d.o.o., Poslovna jedinica Varaždin dostavile su mišljenje (KLASA: 351-03/24-01/22, URBROJ: 345-920-921-921.20/619-24-02 od 18.12.2024. godine) u kojem navode da navedeni zahvat neće imati negativan utjecaj na državnu cestu DC209 te nije potrebno provesti procjenu utjecaja na okoliš.
Županijska uprava za ceste Međimurske županije dostavila je mišljenje (KLASA: UP/I-340-01/24-09/63, URBROJ: 2109-120-02-04-24-4 od 19.12.2024. godine) u kojem navode da se na javnoj cesti ŽC 2003 kao i na mostu preko Gornjeg potoka ne izvode nikakvi radovi te za predmetni zahvat nema nikakvog utjecaja na okoliš od strane Županijske uprave za ceste Međimurske županije.
Međimurske vode d.o.o. dostavile su mišljenje (Ur.broj: 2109-53-05/1-25-7 od 13.01.2025. godine) u kojem navode da se za predmetni zahvat ne očekuje značajan utjecaj na sastavnice okoliša iz područja nadležnosti Međimurskih voda d.o.o..
Razlozi zbog kojih nije potrebno provesti postupak procjene utjecaja na okoliš su sljedeći:
Planiranim zahvatom rekonstrukcije postojećeg lijevog i desnog uspornog nasipa i postojeće desne obaloutvrde s potpornim zidom te izgradnju propusta sa zapornicama zbog sprječavanja uspornih voda rijeke Mure na Gornjem potoku uspostavit će se bolja obrana od poplava dijela naselja Mursko Središće koje se nalazi uz predmetnu dionicu Gornjeg potoka.
Kako se rekonstrukcija neće na cjelokupnoj lokaciji zahvata odvijati u jednom trenutku, već po dijelovima, tijekom radova moguća je pojava suspendiranih čestica u vodotoku, odnosno zamućenja tog dijela lokacije zahvata. Pošto se radovi neće provoditi u vrijeme visokih vodostaja, većina suspendiranog materijala će se prirodnim putem istaložiti u blizini nastanka zamućenja bez značajnijih zamućenja nizvodno. Navedeni utjecaj biti će kratkotrajnog i lokalnog karaktera te se ne očekuje negativan utjecaj na ihtiofaunu.
Tijekom i nakon građevinskih radova koji će se provoditi tijekom zahvata neće biti značajnog utjecaja na režim podzemnih voda, jer se neće mijenjati protok u potoku.
Tijekom rekonstrukcije i izgradnje postojat će vrlo mala mogućnost onečišćenja podzemnih voda tvarima koje se koriste kod iskopa (naftni derivati, motorna ulja) zbog malih količina naftnih derivata u strojevima. Najčešći uzrok mogućeg izlijevanja naftnih derivata iz strojeva su nepažnja radnika i kvar strojeva.
U slučaju izlijevanja naftnih derivata iz vozila ili strojeva koji će se koristiti prilikom građevinskih radova, u pripremi će biti sredstva za upijanje naftnih derivata, što će umanjiti utjecaj na okoliš. Svako vozilo/radni stroj mora biti opremljeno ADR kompletom za sanaciju. Pravilnom organizacijom gradilišta te opreznim izvođenjem radova, ovi se utjecaji mogu izbjeći pa planirani zahvat neće imati utjecaj na vode.
Nakon rekonstrukcije nasipa i obaloutvrde te izgradnje propusta sa zapornicama očekuje se značajno smanjenje mogućnosti plavljenja okolnih područja. Planirani pokos 1:3 ima povoljan utjecaj na intenzitet erozije na pokosu potoka i manju brzinu vode, što će pozitivno utjecati na stabilnost pokosa.
Kako su na predmetnoj lokaciji planirani zahvati s teškom mehanizacijom (bager, kamioni i sl.) na kopnenom dijelu, odnosno pristupnim putovima, nasipima, njihov utjecaj na mikrolokaciju zahvata doći će do izravnog utjecaja na tlo tijekom izvođenja radova. Pošto će se pojedini dijelovi obalnog područja morati preoblikovati doći će do izmjene u konfiguraciji obalnog područja. Pošto se radi o već uređenom području koje je pod jakim antropogenim utjecajem, zahvat će imati vrlo mali utjecaj na tlo i korištenje zemljišta.
Tijekom izvođenja zahvata može doći do onečišćenja zraka uslijed prometa građevinskih vozila i rada različitih radnih strojeva. Uslijed manipulacije vozilima i uporabe strojeva tijekom uređenja kanala, zrak na lokaciji može biti u manjoj mjeri onečišćen lebdećim česticama prilikom transporta i nasipavanja, te ispušnim plinovima kao produktima sagorijevanja pogonskog goriva. Navedeni utjecaj je kratkotrajnog i lokalnog karaktera te će završetkom radova prestati.
S obzirom da planirani zahvat neće uzrokovati bitne emisije stakleničkih plinova, a korištenje građevinske mehanizacije i proces građenja će biti lokalnog karaktera i vremenski ograničen, ne očekuje se značajan negativni utjecaj zahvata tijekom izgradnje na klimatske promjene.
Na lokaciji zahvata nakon provedbe zahvata neće biti nikakvih izvora emisija stakleničkih plinova što znači da neće biti negativnog utjecaja zahvata na klimatske promjene.
Zahvat neće imati značajan utjecaj na krajobraz jer se radi o rekonstrukciji postojećih vodno tehničkih građevina, osim u dijelu izgradnje propusta sa zapornicama koji predstavlja novi objekt u prostoru. S obzirom da je vodotok Gornjeg potoka uređen te se uzvodno od planiranog propusta nalazi već postojeći neće doći do značajne izmjene vizure prostora. Lokacija zahvata je unutar izgrađenog urbaniziranog prostora te će se nova građevina uklopiti u opću vizuru naselja. S obzirom na sve prethodno navedeno, smatra se kako navedeni zahvat neće negativno utjecati na postojeće stanje i vizualno-oblikovne značajke prostora.
Tijekom pripremnih i građevinskih radova u okolišu će se javljati buka kao posljedica rada građevinskih strojeva i uređaja, te teretnih vozila. Kako će utjecaj buke biti privremenog karaktera i srednjeg intenziteta, ne očekuju se razine buke koje će prijeći dozvoljene razine.
Na desnoj obali Gornjeg potoka nalazi se postojeća obaloutvrda izrađena od kamenog taraca s ispunom od betona koja će se zamijeniti novom. Nastali građevni otpad će se s prilikom uklanjanja direktno tovariti na prijevozna sredstva i odvoziti na oporabu za to ovlaštenoj osobi koja posjeduje odgovarajuću dozvolu za gospodarenje otpadom.
Građevinski strojevi će raditi tijekom dana, dok se noću neće izvoditi radovi. Samim time se ne očekuje negativni utjecaj zahvata na svjetlosno onečišćenje okoliša.
Procjenjuje se da je tijekom provedbe zahvata, uz pridržavanje zakonskih propisa i uz kontrole koje će se provoditi te ostale postupke rada, uputa i iskustava zaposlenika, vjerojatnost negativnih utjecaja na okoliš u slučaju iznenadnog događaja svedena na najmanju moguću mjeru.
Najbliži stambeni objekti nalaze se uz lokaciju zahvata na udaljenosti oko 5-10 m. Utjecaj građevinskih radova moguć je kroz emisije buke i prašine tijekom radova te narušavanja vizure uslijed radova i prisutnosti radnih strojeva i vozila. Međutim, zbog privremenog karaktera radova ne očekuje se značajan utjecaj navedenog na okolno stanovništvo.
Nakon provedbe zahvata smanjit će se utjecaj buke i onečišćenja zraka na postojeće stanje, dok će se zahvatom stvoriti uređena vizura krajobraza. Postavljanjem klupa i koševa za smeće omogućava se stanovništvu korištenje lokacije zahvata za rekreaciju te boravak na otvorenom. Najveća korist za okolno stanovništvo bit će u vidu efikasne obrane od poplava čime će se spriječiti ugrožavanje stanovnika i njihove imovine poplavnim događajima. Sukladno svemu navedenome očekuje se pozitivni utjecaj zahvata na stanovništvo.
Tijekom rekonstrukcije doći će do povećanja prometa teretnih vozila, radnih strojeva te osobnih automobila radnika na lokaciji zahvata i postojećim pristupnim ulicama. Najveće prometovanje vozila bit će županijskom cestom ŽC2003 (Martinska ulica), te Murskom ulicom i Ulicom Matije Gupca. Budući da će rekonstrukcija biti vremenski ograničena, utjecaj zahvata na promet bit će mali.
Tijekom korištenja lokacija zahvata će se koristiti prvenstveno za obranu od poplava te sekundarno za rekreaciju i boravak ljudi na otvorenom, odnosno emisije u okoliš će se vratiti na postojeće stanje. Samim time neće biti negativnog kumulativnog utjecaja s postojećim zahvatima u okruženju lokacije zahvata.
Razlozi zbog kojih nije potrebno provesti glavnu ocjenu prihvatljivosti zahvata za ekološku mrežu:
Planirani zahvat ne nalazi se unutar područja ekološke mreže (Uredba o ekološkoj mreži i nadležnostima javnih ustanova za upravljanje područjima ekološke mreže, ,,Narodne novine“,
broj 80/19, 119/23). S obzirom na smještaj i značajke zahvata, odnosno da nema dosega utjecaja zahvata do područja ekološke mreže, Prethodnom ocjenom zahvata može se isključiti mogućnost značajnog negativnog utjecaja zahvata na ciljeve očuvanja i cjelovitost područja ekološke mreže te smatramo da za zahvat nije potrebno provesti Glavnu ocjenu.
Točka I. ovog rješenja temelji se na tome da je Upravni odjel sukladno članku 78. stavku 2. Zakona o zaštiti okoliša i članku 27. stavku 1. Uredbe ocijenio, na temelju dostavljene dokumentacije i mišljenja nadležnih tijela, a prema kriterijima iz Priloga V. Uredbe, da planirani zahvat neće imati značajan negativni utjecaj na okoliš i stoga nije potrebno provesti postupak procjene utjecaja na okoliš.
Točka II. ovog rješenja temelji se na tome da je Upravni odjel sukladno odredbama članka 90. stavka 3. Zakona o zaštiti okoliša i članka 30. stavka 10. Zakona o zaštiti prirode u okviru postupka ocjene o potrebi procjene proveo prethodnu ocjenu prihvatljivosti za ekološku mrežu te utvrdio da nije potrebno provesti glavnu ocjenu prihvatljivosti za ekološku mrežu.
Točka III. ovog rješenja propisana je sukladnu članku 92. stavak 3. Zakona o zaštiti okoliša.
Točka IV. ovog rješenja propisana je sukladnu članku 92. stavak 4. Zakona o zaštiti okoliša, a točka V. ovog rješenja utvrđena je temeljem članka 91. stavak 2. Zakona o zaštiti okoliša.
UPUTA O PRAVNOM LIJEKU:
Protiv ovog rješenja može se izjaviti žalba Ministarstvu zaštite okoliša i zelene tranzicije, Zagreb, Radnička cesta 80, u roku od 15 dana od dana primitka ovog rješenja.
Pismena se žalba predaje neposredno ili šalje poštom preporučeno ovom Upravnom tijelu, a može se izjaviti i usmeno na zapisnik.
Pomoćnica pročelnika za zaštitu okoliša i prirode:
dr.sc. Sandra Golubić
Dostaviti:
1. Grad Mursko Središće, Trg braće Radića 4, 40 315 Mursko Središće elektroničkom poštom na e-mail: grad@mursko.sredisce.hr
2. Ministarstvo zaštite okoliša i zelene tranzicije, Radnička cesta 80, 10 000 Zagreb elektroničkim poštom na e-mail: pisarnica@mzozt.hr
3. Državni inspektorat, Područni ured Varaždin, Ispostava Čakovec, Ul. Zrinsko Frankopanska 9, 40 000 Čakovec
4. U spis predmeta