KLASA: UP/I-351-03/24-01/2
URBROJ: 2109-09-5/01-24-12
Čakovec, 02. listopada 2024.
Međimurska županija, Upravni odjel za prostorno uređenje, gradnju i zaštitu okoliša (OIB: 09161580297), na temelju članka 84. stavka 1. Zakona o zaštiti okoliša („Narodne novine“, brojevi 80/13, 153/13, 78/15, 12/18 i 118/18), te članka 27. stavka 1. Zakona o zaštiti prirode („Narodne novine“ broj 80/13, 15/18, 14/19 i 127/19) i odredbe članka 6. stavka 2. Uredbe o procjeni utjecaja zahvata na okoliš („Narodne novine“, broj 61/14 i 3/17), na zahtjev nositelja zahvata HEP PROIZVODNJA d.o.o., SEKTOR ZA HIDROELEKTRANE, PROIZVODNO PODRUČJE HE SJEVER, Međimurska 26c, 42 000 Varaždin, OIB: 09518585079, nakon provedenog postupka ocjene o potrebi procjene utjecaja zahvata na okoliš, donosi
R J E Š E NJ E
I. Za namjeravani zahvat, održavanje krune obrambenog nasipa uz odvodni kanal HE Čakovec, Općina Orehovica, Međimurska županija, nije potrebno provesti postupak procjene utjecaja na okoliš.
II. Za namjeravani zahvat, održavanje krune obrambenog nasipa uz odvodni kanal HE Čakovec, Općina Orehovica, Međimurska županija, nije potrebno provesti glavnu ocjenu prihvatljivosti za ekološku mrežu.
III. Ovo rješenje prestaje važiti ako nositelj zahvata, HEP PROIZVODNJA d.o.o., SEKTOR ZA HIDROELEKTRANE, PROIZVODNO PODRUČJE HE SJEVER, Međimurska 26c, 42 000 Varaždin, OIB: 09518585079, u roku od dvije godine od dana izvršnosti rješenja ne podnese zahtjev za izdavanje lokacijske dozvole, odnosno drugog akta sukladno posebnom propisu.
IV. Važenje ovog rješenja, na zahtjev nositelja zahvata, HEP PROIZVODNJA d.o.o., SEKTOR ZA HIDROELEKTRANE, PROIZVODNO PODRUČJE HE SJEVER, Međimurska 26c, 42 000 Varaždin, OIB: 09518585079, može se jednom produžiti na još dvije godine uz uvjet da se nisu promijenili uvjeti utvrđeni u skladu sa zakonom i drugi uvjeti u skladu s kojima je izdano rješenje.
V. Ovo rješenje objavljuje se na Internetskim stranicama Međimurske županije.
O b r a z l o ž e nj e
Nositelj zahvata, HEP PROIZVODNJA d.o.o., SEKTOR ZA HIDROELEKTRANE, PROIZVODNO PODRUČJE HE SJEVER, Međimurska 26c, 42 000 Varaždin, OIB: 09518585079, sukladno odredbama članka 82. Zakona o zaštiti okoliša i članka 25. stavka 1. Uredbe o procjeni utjecaja zahvata na okoliš (u daljnjem tekstu: Uredba), 02. kolovoza 2024. godine podnio je Upravnom odjelu za prostorno uređenje, gradnju i zaštitu okoliša Međimurske županije (u daljnjem tekstu: Upravni odjel) zahtjev za provedbu postupka ocjene o potrebi procjene utjecaja na okoliš za zahvat održavanje krune obrambenog nasipa uz odvodni kanal HE Čakovec, Općina Orehovica, Međimurska županija. Uz zahtjev je priložen Elaborat zaštite okoliša, koji je izradio ovlaštenik EcoMission d.o.o. Varaždin u srpnju 2024. godine.
Pravni temelj za vođenje postupka ocjene o potrebi procjene utjecaja zahvata na okoliš su odredbe članka 80. stavka 1. Zakona o zaštiti okoliša i odredbe članka 24., 25., 26. i 27. Uredbe. Naime, za zahvate navedene u točki 2.2. Kanali, nasipi i druge građevine za obranu od poplave i erozije obale, Priloga III. Uredbe o procjeni utjecaja na okoliš, ocjenu o potrebi procjene utjecaja zahvata na okoliš provodi nadležno upravno tijelo u županiji. Izmjena zahvata s Priloga III. koja bi mogla imati značajan negativni utjecaj na okoliš, pri čemu značajan negativni utjecaj na okoliš na upit nositelja zahvata procjenjuje nadležno upravno tijelo u županiji mišljenjem, odnosno u postupku ocjene o potrebi procjene utjecaja na okoliš.
O zahtjevu nositelja zahvata za pokretanjem postupka ocjene o potrebi procjene utjecaja na okoliš sukladno članku 7. stavku 2. točki 1. Uredbe o informiranju javnosti i zainteresirane javnosti u pitanjima zaštite okoliša („Narodne novine“ broj 64/08), na Internetskoj stranici Međimurske županije objavljena je dana 14. kolovoza 2024. godine Informacija o zahtjevu za ocjenu o potrebi procjene utjecaja na okoliš za zahvat: Održavanje krune obrambenog nasipa uz odvodni kanal HE Čakovec, Općina Orehovica, Međimurska županija (KLASA: UP/I-351-03/24-01/2, URBROJ: 2109-09-5/01-24-2 od 14. kolovoza 2024. godine). U vezi s informacijom o zahtjevu objavljenoj na Internetskim stranicama Međimurske županije nisu zaprimljene primjedbe.
U dostavljenoj dokumentaciji (Elaboratu zaštite okoliša) navedeno je, u bitnom, sljedeće:
Obrambeni nasip je dio hidroenergetskog sustava, odnosno dio hidroenergetskog postrojenja. Predmetni radovi će se izvoditi na već izgrađenom nasipu kao postojećoj građevini, a prema čemu nije potrebno provođenje zahvata na vodnom tijelu starog korita rijeke Drave.
Lokacija zahvata nalazi se na k.č.br. 3802/2, k.o. Orehovica i k.č.br. 4355/76 k.o. Podbrest, a lokacija privremene deponije se nalazi na k.č.br. 4355/76 k.o. Podbrest. Održavanje obrambenog nasipa provodi se u sklopu redovitog građevinskog održavanja objekata – manji popravci krune nasipa i pokosa na oštećenim dijelovima.
Obrambeni nasip izgrađen je prema Glavnom projektu HE Čakovec – zaštita gradilišta derivacijskog kanala i strojarnice od velikih voda Drave, Elektroprojekt Zagreb, knjiga 4. iz svibnja 1976. i knjiga 8. iz siječnja 1977.
Nositelj zahvata je detaljnijim pregledom obrambenog nasipa i geodetskom snimkom krune nasipa konstatirao da je niveleta nasipa niža od projektirane na njegovim pojedinim dionicama. Provedbom zahvata će se niveleta vratiti u projektirano stanje što zahtijeva održavanje krune i pokosa nasipa na način da se na krunu nasipa ugradi šljunkovito-pjeskoviti materijal do projektirane nivelete.
Ukupna duljina nasipa predviđena za sanaciju iznosi 2 km. Navedeno ne obuhvaća cijelu duljinu obrambenog nasipa odvodnog kanala, nego se nalazi između stacionaže nasipa rkm 2+450 do 4+450 (opisno: 700 m nizvodno od mosta autoceste do granice Međimurske i Varaždinske županije).
Obrambeni nasip odvodnog kanala, kao dio osnovne građevine HE Čakovec, ima ulogu osiguranja vodonepropusnosti kako bi se osiguralo tijelo nasipa koje štiti dovodni kanal, strojarnicu HE Čakovec i odvodni kanal od erozivnog djelovanja velikih voda rijeke Drave. Sukladno prostorno-planskoj dokumentaciji područje lokacije zahvata predstavlja građevinu od važnosti za Republiku Hrvatsku. Zahvat je nužno provesti zbog sprječavanja daljnjeg erozivnog djelovanja vode kako bi se spriječilo prodiranje vode u tijelo nasipa i puknuće tijela nasipa. Takav događaj uzrokovao bi izlijevanja vode korita rijeke Drave osim materijalne štete i ugroze stanovništva dovelo bi i do značajnih negativnih utjecaja na pojedine sastavnice okoliša kao što su tlo, vode, bioraznolikost, promet, gospodarstvo i dr.
Radovi održavanja nasipa sastoje se od: pripremnih radova, iskopa zemljanog materijala, utovara i prijevoza materijala, ugradnje šljunkovito-pjeskovitog materijala, utovara, dovoza i ugradnje zemljanog materijala te završnih radova. Privremena deponija materijala koji nije pogodan za ugradnju će se nalaziti na k.č.br. 4355/76 k.o. Podbrest, neposredno uz predmetnu lokaciju, odnosno između odvodnog kanala i lokacije zahvata na površini oko 0,5 ha. Nakon uklanjanja zemljanog materijala, slijedi ugradnja, odnosno nasipavanje novog materijala na predmetnu lokaciju. Nasipavanje materijala se odnosi na nadvišenje postojeće krune nasipa do projektirane kote, odnosno na saniranje ulegnuća u kruni nasipa. Osim na krunu nasipa, materijal će se nasipavati i na oba pokosa nasipa kako bi se sanirala ulegnuća. Materijal će se nasipavati u debljini od oko 50 cm, mjestimično i do 80 cm, u širini od oko 5 m. Predviđeno je nasipavanje oko 5.000 m3 šljunkovito-pjeskovitog materijala koji će se dopremati direktno sa šljunčare i oko 800 m3 uklonjenog nekvalitetnog materijala. Po završetku svih radova na kruni i pokosu obrambenog nasipa okolni teren će se dovesti u prvobitno stanje što uključuje i uređivanje površine privremene deponije. U cilju efikasne zaštite od erozije novi humusni sloj će se nasipavati na pokos nasipa prema inundaciji te će se površina ravnomjerno pokrivati travnatim pokrovom gustog sklopa i provoditi njega (zalijevanje i dosijavanje) usjeva, sve do druge košnje kada se smatra da je došlo do zakorjenjivanja.
Upravni odjel je u postupku ocjene dostavio zahtjev (KLASA: UP/I-351-03/24-01/2, URBROJ: 2109-09-5/01-24-3 od 14. kolovoza 2024. godine) za mišljenjem Ministarstvu zaštite okoliša i zelene tranzicije, Zavodu za zaštitu okoliša i prirode i zahtjev (KLASA: UP/I-351-03/24-02/2, URBROJ: 2109-09-5/01-24-4 od 14. kolovoza 2024. godine) za mišljenjem Općini Orehovica, Upravnom odjelu za gospodarstvo, poljoprivredu i turizam Međimurske županije, Međimurskoj prirodi – Javnoj ustanovi za zaštitu prirode, Hrvatskim vodama d.o.o., VGO za Muru i gornju Dravu, Hrvatskim šumama d.o.o., UŠP Koprivnica.
Ministarstvo zaštite okoliša i zelene tranzicije, Zavod za zaštitu okoliša i prirode dostavio je mišljenje (KLASA: 352-03/24-02/953; URBROJ: 517-12-2-3-2-24-3 od 01. listopada 2024. godine) u kojem navodi da se Prethodnom ocjenom zahvata može se isključiti mogućnost značajnih negativnih utjecaja na cjelovitost i ciljeve očuvanja područja ekološke mreže te smatra da za ovaj zahvat nije potrebno provesti Glavnu ocjenu zahvata.
Općina Orehovica dostavila je mišljenje (KLASA: 351-02/24-01/02; URBROJ: 2109-22-01-24-2 od 26. kolovoza 2024. godine) u kojem se navodi da nije moguće očekivati značajan negativan utjecaj na sastavnice okoliša iz područja nadležnosti Općine.
Upravni odjel za gospodarstvo, poljoprivredu i turizam Međimurske županije dostavio je mišljenje (KLASA: 351-03/24-01/18; URBROJ: 2109-07-2/01-24-2 od 03.08.2024. godine) u kojem navodi da se ne očekuju značajniji utjecaji na sastavnice okoliša iz nadležnosti upravnog tijela.
Međimurska priroda – Javna ustanova za zaštitu prirode dostavila je mišljenje (KLASA: 351-02/24-01/1, URBROJ: 2109-63-01-24-02 od 22. kolovoza 2024. godine) u kojem navodi da nije moguće očekivati značajan negativan utjecaj na sastavnice okoliša iz nadležnosti Međimurske prirode – Javne ustanove za zaštitu prirode.
Hrvatske vode d.o.o., VGO za Muru i gornju Dravu dostavile su mišljenje (KLASA: 351-02/24-01/0000328, URBROJ: 374-26-3-24-2 od 30.08.2024. godine) u kojem navode, između ostalog, da s obzirom na činjenicu da je u Elaboratu analizom svih mogućih utjecaja zahvata na vode utvrđeno da se ne očekuje da će uz pridržavanje svih propisanih zaštitnih mjera kojih će se nositelj zahvata biti dužan pridržavati zahvat prouzročiti nepovoljne utjecaje na vode i na ciljeve upravljanja vodama te na činjenicu da će za predmetni zahvat mjere iz nadležnosti Hrvatskih voda biti uvjetovane putem akata koje će nositelj zahvata biti u obvezi ishoditi, mišljenja su da nije potrebna zasebna procjena utjecaja na okoliš.
Hrvatske šume d.o.o., UŠP Koprivnica dostavile su mišljenje (KLASA: KC/24-01/737, URBROJ: 06-00-06/01-24-02 od 20. kolovoza 2024. godine) u kojem navode da iz okvira njihove nadležnosti nije potrebno provođenje procjene utjecaja na okoliš za predmetni zahvat.
Razlozi zbog kojih nije potrebno provesti postupak procjene utjecaja na okoliš su sljedeći:
Na lokaciji zahvata i privremene deponije neće biti negativnog utjecaja planiranog zahvata na georaznolikost, neće imati utjecaja na vode, lokacija zahvata i privremene deponije ne nalazi se unutar vodozaštitne zone izvorišta te se ne očekuje negativan utjecaj predmetnog zahvata na kvalitetu podzemnih i površinskih voda. Planirani zahvat je nužno provesti zbog sprečavanja daljnjeg erozivnog djelovanja vode kako bi se spriječilo prodiranje vode u tijelo nasipa i puknuće tijela nasipa. Budući da se radi o području pod jakim antropogenim utjecajem, odnosno lokacija zahvata je izgrađeno stanište kao dio HE Čakovec, a na lokaciji privremene deponije iskopani materijal će se samo privremeno deponirati, zahvat neće imati utjecaj na tlo i korištenje zemljišta. Tijekom izvođenja zahvata može doći do onečišćenja zraka uslijed prometa građevinskih vozila i rada različitih strojeva, navedeni utjecaj je kratkotrajnog i lokalnog karaktera te će završetkom radova prestati. Tijekom korištenja ne očekuje se negativan utjecaj zahvata na zrak. Na lokaciji zahvata nakon provedbe zahvata neće biti nikakvih izvora emisija stakleničkih plinova što znači da neće biti negativnog utjecaja zahvata na klimatske promjene. Zahvat je u skladu sa Strategijom niskougljičnog razvoja Republike Hrvatske do 2030. s pogledom na 2050. godinu te će zahvat doprinijeti postizanju ciljeva navedenih u spomenutoj Strategiji. Sam zahvat u naravi predstavlja, sukladno Strategiji prilagodbe klimatskim promjenama u RH, mogući odgovor na smanjenje visoke ranjivosti upravljanja vodnim resursima te će time zahvat biti prilagođen predviđenim klimatskim promjenama. Ne očekuje se utjecaj buke na okolicu lokacije zahvata, nadalje ne očekuje se negativni utjecaj zahvata na svjetlosno onečišćenje okoliša. Uz pridržavanje zakonskih propisa i uz kontrole koje će se provoditi te ostale postupke rada, uputa i iskustava zaposlenika, vjerojatnost negativnih utjecaja na okoliš u slučaju iznenadnog događaja svedena na najmanju moguću mjeru. Zbog povećanja sigurnosti i obrane stanovništva od poplave očekuje se pozitivni utjecaj zahvata na stanovništvo. Budući da će održavanje biti vremenski ograničeno, utjecaj zahvata na promet bit će zanemariv.
Razlozi zbog kojih nije potrebno provesti glavnu ocjenu prihvatljivosti zahvata za ekološku mrežu:
Planirani zahvat nalazi se unutar područja ekološke mreže (Uredba o ekološkoj mreži i nadležnostima javnih ustanova za upravljanje područjima ekološke mreže, ,,Narodne novine", broj 80/19, 119/23): područja očuvanja značajnog za ptice (POP) HR1000013 Dravske akumulacije i područja očuvanja značajnog za vrste i stanišne tipove (POVS) HR2001307 Dravske akumulacije.
Sukladno bazi podataka Ministarstva zaštite okoliša i zelene tranzicije, na dijelu lokacije zahvata (pokosi nasipa u duljini oko 900 m) rasprostranjen je ciljni stanišni tip 651O Nizinske košanice (Alopecurus pratensis, Sanguisorba officinalis) dok je drugi dio nasipa uz rub šume te je na pokosima potencijalno rasprostranjen ciljni stanišni tip 6430 Hidrofilni rubovi visokih zeleni uz rijeke i šume (Convolvulion sepii, Filipendulion, Senecion fluviatilis). Staništa na pokosima su pogodna za ciljne vrste vezane uglavnom uz travnjačka staništa dok je kruna nasipa ujedno i servisni put s makadamskim kolnikom te ne predstavlja pogodno stanište za ciljne vrste navedenih područja ekološke mreže. Provedbom zahvata neće doći do trajnog gubitka ciljnih stanišnih tipova niti staništa pogodnih za ciljne vrste POVS i POP jer se nakon završetka radova teren dovodi u prvobitno stanje, a zatravnjene površine i dalje će se održavati kao košanice te ne dolazi do promjena gabarita nasipa osim u visini kote što nema utjecaj na smanjenje površina pokrivenih travnjačkom vegetacijom. Umjeren negativan utjecaj bit će privremen u vrijeme trajanja radova u vidu uznemiravanja zbog buke i privremenim promjenama stanišnih uvjeta. S obzirom na navedeno, može se isključiti mogućnost značajnog negativnog utjecaja kao i kumulativnog utjecaja predmetnog zahvata s već provedenim zahvatima na području navedenih POP i POVS.
Prethodnom ocjenom zahvata može se isključiti mogućnost značajnih negativnih utjecaja na ciljeve očuvanja i cjelovitost područja ekološke mreže te smatramo da je ovaj zahvat prihvatljiv i nije potrebno provesti Glavnu ocjenu.
Točka I. ovog rješenja temelji se na tome da je Upravni odjel sukladno članku 78. stavku 2. Zakona o zaštiti okoliša i članku 27. stavku 1. Uredbe ocijenio, na temelju dostavljene dokumentacije i mišljenja nadležnih tijela, a prema kriterijima iz Priloga V. Uredbe, da planirani zahvat neće imati značajan negativni utjecaj na okoliš i stoga nije potrebno provesti postupak procjene utjecaja na okoliš.
Točka II. ovog rješenja temelji se na tome da je Upravni odjel sukladno odredbama članka 90. stavka 3. Zakona o zaštiti okoliša i članka 30. stavka 10. Zakona o zaštiti prirode u okviru postupka ocjene o potrebi procjene proveo prethodnu ocjenu prihvatljivosti za ekološku mrežu te utvrdio da nije potrebno provesti glavnu ocjenu prihvatljivosti za ekološku mrežu.
Točka III. ovog rješenja propisana je sukladnu članku 92. stavak 3. Zakona o zaštiti okoliša.
Točka IV. ovog rješenja propisana je sukladnu članku 92. stavak 4. Zakona o zaštiti okoliša, a točka V. ovog rješenja utvrđena je temeljem članka 91. stavak 2. Zakona o zaštiti okoliša.
UPUTA O PRAVNOM LIJEKU:
Protiv ovog rješenja može se izjaviti žalba Ministarstvu zaštite okoliša i zelene tranzicije, Zagreb, Radnička cesta 80, u roku od 15 dana od dana primitka ovog rješenja.
Pismena se žalba predaje neposredno ili šalje poštom preporučeno ovom Upravnom tijelu, a može se izjaviti i usmeno na zapisnik.
Pomoćnica pročelnika za zaštitu okoliša i prirode:
dr.sc. Sandra Golubić
Dostaviti:
1. HEP PROIZVODNJA d.o.o., SEKTOR ZA HIDROELEKTRANE, PROIZVODNO PODRUČJE HE SJEVER, Međimurska 26c, 42 000 Varaždin
2. Ministarstvo zaštite okoliša i zelene tranzicije, Radnička cesta 80, 10 000 Zagreb
3. Državni inspektorat, Područni ured Varaždin, Ispostava Čakovec, Ul. Zrinsko Frankopanska 9, 40 000 Čakovec
4. U spis predmeta